کد مطلب:231698 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:202

در دیه اعضاء
1- یونس بن عبدالرحمان گوید كتاب دیات را بر حضرت رضا علیه السلام عرضه داشتم، و در آن كتاب در مورد دیه اعضاء و جوارح چنین آمده بود: گوش ها هزار دینار از بین بردن تارهای صوتی به طوری كه صدایش از بین برود هزار دینار از كار افتادن هر دو دست هزار دینار، از كار افتادن هر دو پا هزار دینار، آسیب رسانیدن به هر دو لب هزار دینار.

اگر كسی به پشت فردی به طوری آسیب برساند كه پشت او زخم شود باید هزار دینار دیه بدهد و قطع آلت رجولیت هزار دینار و برای بیضتین هزار دینار و اگر كسی به گردن كسی آن طور آسیب برساند كه نتواند گردن خود را بچرخاند باید پانصد دینار نصف دیه را بدهد.

2- در حدیث مفصل دیگری كه از حضرت رضا علیه السلام رسیده فرمود: علی علیه السلام به عمال خود دستور دادند كه در موضوع نقص اعضاء و جوارح به مراتب ذیل رفتار كنند:

دیه جنین صد دینار دیه نطفه یعنی در هنگام مقاربت كه مرد بعد از فراغ از عمل می خواهد نطفه خود را در رحم زن بریزد و لیكن زن با حركت دادن خود مانع از ریختن نطفه در رحم می گردد و نطفه بدون رضایت شوهر ضایع می شود



[ صفحه 755]



باید زن بیست دینار دیه بدهد.

دیه علقه چهل دینار، و مضغه شصت دینار، پس از اینكه استخوان بندی شد هشتاد دینار، دیه اینها بر عهده زنان است كه اگر از روی تعمد سقط كردند باید بدهند.

پس از اینكه كودك متولد شد اگر دشمنی بر آنها حمله آورد و كودك تازه مولود كشته شود برای پسر هزار دینار و برای دختر پانصد دینار باید دیه بدهند و اگر زنی كشته شود و بچه اش را سقط نكرد و معلوم نشد كه آن بچه پسر است یا دختر قبل از مادر درگذشته و یا بعد از او در این صورت باید دیه نصف بدهند یعنی نصف دیه دختر و نصف دیه پسر با دیه كامل مادر بدهند.

اگر كسی پلك بالای فردی را پاره كند باید صد و شصت و شش دینار و ثلث دینار بدهد و اگر پلك پائین را پاره كرد باید دویست و پنجاه دینار دیه بدهد و اگر ابروی كسی را از بین برد باید دویست و پنجاه دینار بدهد.

و اگر به بینی كسی آسیب رسانید و استخوان بینی از بین رفت باید پانصد دینار بدهد، و اگر كسی با تیر یا نیزه بینی كسی را سوراخ كرد باید سیصد و سی و سه دینار بدهد، و اگر سوراخ بینی خوب شد باید صد دینار بدهد.

اگر سوراخ بینی تا انتهای آن رسیده باشد باید پنجاه دینار بدهد و اگر تیر به یكی از سوراخهای بینی رفته و تا خیشوم رسیده و سپس به سوراخ دیگر بینی هم رسیده باشد باید شصت و شش دینار بدهد.

اگر لب بالا قطع شده باشد باید پانصد دینار دیه بدهد، و اگر لب از هم شكافته شود و دندانها نمایان گردد و سپس بهبودی یافته باشد باید پانصد دینار دیه آن را بپردازد و اگر لب را از هم شكافت و صورت را زشت كرد باید صد و شصت و شش دینار



[ صفحه 756]



و دو سوم دینار دیه بدهد.

اگر لب پائین را قطع كرد باید شش صد و شصت و شش دینار و دو سوم دینار دیه بدهد و اگر لب چنان شكافته شد كه دندانها نمایان شد بعد جراحت لب خوب گردید و بهبودی یافت باید صد و سی و سه دینار و دو سوم دینار دیه بدهد و اگر از هم شكافت و صورت زشت شد باید سیصد دینار دیه بدهد.